Tips for samspill og øving, fra kurs med Tom Willy Rustad 23.-25.09.2022

 

Teknikk – plassering av basshånd, anslag, påslag, triller, løp mm:
Legg basshånda på plass: ikke tommel på lufteknappen (langs eller nedenfor lufteknappen – litt ulike lufteknapper på ulike spill). Hånda midt på bassrekka, stikk handa inn i reima «nedenfra og opp» - langt inn så lillefingeren ligger avslappet på nederste knapp (grunntone F). Hånda vil automatisk slippes litt ned når belgen trekkes ut (tyngdkrafta trekker i belgen) og litt opp når belgen trykkes inn.

Belgen trekkes litt nedover når den går ut. Ved langt uttrukket belg, trekk litt bakover (retning ryggen).

Bruk lufteknappen minst mulig.

Korte toner krever sterk kompresjon: Bruk kraft på belgen for korte toner i raske løp og ved raske gjentatte toner og akkorder (ta ta ta ta). Det blir sterk lyd når belgen komprimeres, men dette kompenseres med korte toner. Raske, gjentatte akkorder tas med avstivet håndledd, men ikke løft fingrene vekk fra tastene.

Marker toner i raske løp ved å slå mot tastene (langfinger og pekefinger). Bøyde fingre for å få kraft i anslaget (ikke strake). Komprimer belgen før du trykker ned knappen!

Unngå å ta sprang (taster med stor avstand) med langfinger og ringfinger. Det vil føre til at fingrene strekkes og da minster man kraft i anslaget.

Triller tas på betonte takter, samtidig med grunntonen i bassen. Påslag: trykk (rakt) ned tasten ovenfor tasten (på ytterrad) eller tasten på skrå innenfor (innerrad) før du slår ned hovedtonen på ytterrad.

 

Øvingstips
Øv slik i vanskelige partier: bit for bit, først langsomt, korte toner. Gå fort over til raskt tempo (grisespilling).

 

Stillhet – luft mellom delene
Stillhet/opphold skaper forventning og gir inntrykk av godt samspill. La det være en bitte liten pause på avtalt sted (etter frase eller vek). Det er viktig for samspill, samtidighet og god dansetakt.

 

Samspill, arrangement
Vi er så mange i TT at det er best om vi tar på oss ulike roller. Det betyr arrangement, der noen basser, noen tar akkorder (f.eks. lange eller etterslag), noen spiller 2. – stemme (i tillegg til at vi har ulike instrumenter). De som spiller 2. – stemme må først lære seg den rene 1.-stemmen. Det kan være best å begrense triller, når vi er så mange.

 

 

 

Øvingsråd (gamle, fra Rikke og Jan)

 

  1. Skill melllom øving og spilling! «Øving» er å systematisk terpe på detaljer. «Spilling» er å spille melodier på langs og kjenne hvor artig det er å flyte av sted. Ei økt kan med fordel bestå av både «spilling» og «øving»
  2. Bruk tid på å innarbeide faste øvingsrutiner. Det tar tid å bli hekta på ferdigheten
  3. Øv på det som er vanskeligst. Når du terper på en detalj, spill detaljen sakte og vent i 4 sekunder hver gang før du gjentar. Dette gir det tid til å feste seg i hjernen
  4. Hvis du spiller en feil mange ganger fordi du spiller fortere enn du mestrer, vil feilen feste seg. Øv så sakte at det blir riktig, øk farten gradvis - men ikke mer enn at du får alle detaljene slik du ønsker
  5. Bruk det samme øvingsmomentet over tid slik at det setter seg i kroppen før du går videre til neste
  6. Nye øvingsmomenter finner du lett ved å spille gjennom en låt fra begynnelse til slutt (gjerne litt fortere enn du egentlig mestrer) og merke hvor det «lugger». Der det lugger, der er det en detalj som trenger å jobbes inn riktig
  7. Avslutt alle øvingsøkter med å plassere detaljen inn der den hører heime; spill hele eller deler av melodien i sammenheng
  8. Ta lydopptak og lytt til deg selv!
  9. Gi tiden en sjanse til å virke; øvingsmomenter modnes over tid. Legg dem vekk og ta dem igjen, og merk at tida har virka
  10. Tidshorisont på en vanskelig utfordring kan være ett år. Noen utfordringer kan ta 5-10 år! NB: Tålmod!

Så til slutt et råd om fingersetting hentet fra Tom Willy Rustads «Toraderskolen 1»:

Hovedregelen er at du bytter finger ved tonegjentakelse (knappegjentakelse – SRs anm) eller på en tung taktdel (tone som spilles samtidig med grunnbassen). Gjenta øvelsen maaange ganger, så kan mønsteret bli overført til lignende melodier seinere.